Udskriv
Visninger: 144994

Sådan søger du kanaler

Her finder du information omkring hvordan du indstiller dit TV.

Klik her for skema til at printe ud.

Har du brug for hjælp til indstilling

TV købt inden for siden 2016 foretager selv kanalsøgningen uden, at du mærker til det.

Hvis du ikke selv kan lave en kanalsøgning, så prøv at alliere dig men en bekendt, som kan. 

Hvis du slet ingen kender, og du ikke selv kan binde an med det, så har vi fundet denne annonce i Sydkysten

Bemærk: Du skal selv træffe aftale, hvis du skal have hjælp til indstilling af dit tv. Tune Kabelnet sender aldrig folk ud for at assistere uden forudgående aftale.

Husk: Startfrekvens er 450 MHz = 450.000 kHz

Skal du lave digital kanalsøgning, så husk:

Men, nu, du har valgt Manuel og Anden, så kan du angive alle parametre, som er:


Herefter kan du foretage søgningen.

Mere om tilvalgskanalerMindre om tilvalgskanaler

Der er i alt 48 tilvalgskanaler at plukke af

Stort set alle betalingskanaler kan vælges enkeltvist, undtagen Discovery's Kanal 5. Hertil kommer nogle temapakker, bl.a. kan man købe kanal 5 i en temapakke.

Uanset kanalvalg: Man kan godt nøjes med "Kun Internet" — dette vælges som en pakke via selvbetjeningen

Hvis du vil se TLC eller Animal Planet eller Disney Junior eller National Geographic, så kan disse alene vælges i tilvalg.

Tilvalgskanaler kræver kortlæser og programkort til hvert eneste tv eller boks, hvor man skal bruge det. Kortlæser og kort er et éngangskøb og skal købes separat. Et sæt pr tv, maks. 4 pr medlem (husstand).

Hvis det driller

  • Hvis signalet udefra til Tune har været afbrudt i længere tid, og én eller flere kanaler mangler, så kan en gentagelse af søgning være en mulighed.

  • Specielt for Panasonic TV: Hvis du får kanalerne i forkert rækkefølge, og de starter med 1000, så skal du vælge land: Norge — se dog lige denne artikel først. Husk at alle sprogindstillinger for menusprog, undertekster, tekst-tv osv., skal rettes til dansk. Dette gælder f.eks. med et 5-6 år gammelt Panasonic-TV. Et lignende symptom kan være, at du ikke får lov at angive symbolrate til 6875, men den retter det for dig til 6850 eller 6890 osv. Tjek så evt. også lige tidszone: GMT+1. Denne fejl var gældende for alle Panasonic i 36 timer efter seneste opdatering af hardwaren i vor hovedstation (9.2.2016) men er løst nu. Enkelte mere end 6 år gamle modtagere kan måske have fejlen fortsat.

  • Også for (ældre) Panasonic TV:
    Søg på gratis kanaler (hvis du ikke har købt nogen tilvalgskanaler).

  • Hvis du får Kosmopol 24 t kanalen eller DR synstolkning som program nr 1 i stedet for DR 1, så følger dit TV ikke Nordig standarden for kanalnummerering efter udbyder (LCN). Nulstil dit TV, så du kan vælger et andet nordisk land, prøv først Norge, i værste fald Finland (Suomi). Finland var først ude med at gøre LCN obligatorisk for fabrikanterne.

  • Hvis du får sort skærm på de kanaler, der sendes i HD (f.eks. DR1), og måske/måske ikke lyd, men godt kan se f.eks. DR K eller Ramasjang, så er dit TV en ældre modtager (fra før 2009), der ikke kan tage MPEG4-programmer, men kun MPEG2. Så skal du skifte tv eller anskaffe en boks at sætte foran.
  • Hvis dit tv ikke viser kanalerne i den rigtige rækkefølge eller nummerorden: DR1 er nr 1, TV2 er nr 2, osv., så er det fordi det ikke overholder gældende standard for kanalnummerering, LCN efter Nordig Unified. LCN er en forkortelse for Logical Channel Numbering.
     
    Du har nu 2 muligheder: 
  1. Nulstil dit TV og
    Vælg sprog / menusprog: Dansk
    vælg land: Finland/Suomi (sprog fortsat dansk) - tjek senere lige at lydsprog og undertekster er dansk.

    Nulstilling er det samme som fabriksindstiling eller fabriksnulstilling eller factory reset eller førstegangsindstilling. Find det i menuen, måske under indstillinger, under system eller hvad det nu er kaldt. Somme tider skal man rulle et stykke ned, før det dukker op.

  2. Lav en softwareopgradering af dit tv (eller din boks). Find fabrikantens hjemmeside, find support, download software til en USB-stick. Sæt denne i tv'et (eller boksen) og opgradér. Hvis det ikke hjælper, så tag kontakt med leverandøren af dit tv. Og du skal ikke acceptere en historie om at det er fordi vi får signal fra Glenten. Signaleringen sker i Tune, og vi overholder standarden. Den hedder Nordig Unified, sådan som alle nordiske operatører skal og gør.
    Men det ses ofte, at det ikke er muligt at finde ny software til TV der er mere end 4 år gamle. Fabrikanten vil hellere sælge dig et nyt.

Hvis du ikke kan vælge f.eks. 6875 som symbolrate, så prøv evt. med at vælge land på dit tv til Norge (sprog fortsat dansk!) eller et andet nordisk land.

For at se alle informationer omkring digital kanalsøgning der stod på den forrige version af hjemmesiden, KLIK HER for at se en PDF.

Hvis du har brug for et skema, der indeholder de fysiske frekvenser, kan du hente det på Excel-form her. Hvis du mangler / har problemer (såsom pixelering) med en kanal, så tjek lige, om de andre kanaler på samme frekvens giver lignende problemer

Opdater softwaren i dit tv og/eller boks

Som regel kan man med fordel opgradere softwaren (det hedder også firmwaren) i sit digitale tv eller set top boks. F.eks. er det en kendt fejl på Samsung, at det hakker i det på nogle bestemte kanaler hvis der mangler en bestemt opgradering — og en måling med vort professionelle måleudstyr i forvejen viser, at signalet er i orden. Det er fuldstændigt normal procedure, at en bestemt model skal have en opgradering for at yde det forventede eller af fabrikanten lovede.

Der kan ikke skaffes softwareopgradering til billig-tv af mærket Prosonic, og bokse af mærket Denver kan ikke modtage bl.a. Disney-kanalerne (ukodet version). Enkelte apparater ældre end 2012 år kan have problemer med den logiske kanalnummerering.

Ansvarsfraskrivning

Hvis du skulle få et problem med dit tv / boks efter en sådan opgradering, så er det dit eget ansvar. Også selv om du bare har fulgt rådet her om at opgradere softwaren på dit tv. Dette gælder også i den situation, hvor en frivillig hjælper fra Tune Kabelnet assisterer dig, idet Tune kabelnet ikke har en forsikring for den slags tilfælde. Hvis du ikke vil løbe den risiko, så kontakt KK Partner Sjælland, tlf. 7538 1414, mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Det skal i samme åndedrag siges, at vi endnu ikke har hørt om / fra nogen her i Tune, der løb ind i et problem ifm. en sw-opgradering. Softwareopgradering er fortsat det generelle råd og vi forudsætter at man får lavet en sådan opgradering, hvis man har problemer.